Ecommerce Blog Filters
Picture for blog post Co sprzedawać w sklepie internetowym?
30 Jun

Co sprzedawać w sklepie internetowym?

Wstęp 

W ostatnich tygodniach rynek e-commerce zmienił się diametralnie. Większość ludzi zmuszona została do zamknięcia swoich działalności, wiele z tych osób zdecydowało się również na kontynuowanie działalności w sieci. Wśród naszych użytkowników możemy zaobserwować podobny trend, wzrost zainteresowania usługami e-commerce i pojawiające się nowe sklepy w ostatnich 3 miesiącach to zdecydowanie potwierdzenie tezy o migracji biznesów do sieci.  

Gdybym został zapytany o to, co sprzedawać w internecie i jaki biznes otworzyć w 2020 roku, z całą pewnością powiedziałbym, że platformę dla sprzedawców z dedykowanej branży, tak zwany Multi-vendor marketplace. Mimo zdominowania tego rynku przez Allegro, OLX i poniekąd AliExpress, możemy zauważyć pojawienie się takich platform jak na przykład Vinted, które mimo dużej konkurencji, znalazły również swoją niszę, w której z powodzeniem mogą realizować swój pomysł na sklep internetowy

Warto pamiętać, że sprzedaż internetowa nie opiera się tylko i wyłącznie na sklepach internetowych.  

Gotowe pomysły na sklep internetowy 

Czy gotowe pomysły na sklep internetowy to na pewno dobre rozwiązanie? Przedstawię poniżej kilka gotowych i przez wielu sprawdzonych pomysłów na produkty, które można oferować w swoim sklepie. Czy jednak ich sprzedaż internetowa, to coś co się opłaca? Jak zobaczycie nie zawsze coś co jest popularne, jest dobre do sprzedaży. 

Czy warto sugerować się ostatnim wzrostem popularności konkretnych branż? 

W sieci można znaleźć ciekawe zestawienie 100 kategorii, których popularność wzrosła oraz tych, których popularność zmalała porównując marzec 2019 do marca 2020. Czy dane przedstawione w tym zestawieniu powinny być traktowane przez przyszłych właścicieli sklepów jako swego rodzaju drogowskaz czy kompas, w którą stronę zmierza e-commerce? 

Moim skromnym zdaniem nie jest to tak oczywiste, jak jest przedstawiane przez wiele osób w branży. Poniższe zestawienie może być jedynie ciekawostką, znaczna większość tych kategorii to kategorie sezonowe, a ich spadek/wzrost jest sytuacji, mocno związany z obecną sytuacją. 

 

Źródło: https://www.stackline.com/news/top-100-gaining-top-100-declining-e-commerce-categories-march-2020

Nikogo nie może dziwić spadek sprzedaży namiotów czy okularów przeciwsłonecznych, gdy zdecydowana większość społeczeństwa jest zamknięta w domu. Potwierdzeniem mojej opinii bez wątpienia może być wykres Google Trends, gdzie wpisując frazę okulary przeciwsłoneczne możemy zobaczyć w ciągu ostatnich miesięcy spadek wynikający przede wszystkim z sezonowości tego produktu. W zimie jest mniejszy popyt na okulary przeciwsłoneczne niż latem, następnie spadek związany z pandemią, aż po majowy wzrost, gdy znaczna większość państw kończy lockdown, kwarantannę i pozwala ludziom na opuszczanie mieszkań. 

Jak widać, chwilowa anomalia poszła w zapomnienie i popularność okularów przeciwsłonecznych wróciła do normy. Podobna sytuacja ma miejsce z pozostałymi produktami, które możemy znaleźć w powyższym zestawieniu. 

Pomijając pierwsze miejsce, na którym są rękawiczki ochronne, warto spojrzeć na maszyny do wyrabiania chleba. Jak widać na wykresie, osoby, które handlowały nimi, miały teraz swoje chwile chwały, jednak powolny powrót do normalności powoduje, że również te produkty tracą swój chwilowy blask i również zaczynają tracić. Inwestycja w te produkty, w tym momencie jest ryzykowna.  

Analogicznie możemy spojrzeć na kolejny bestseller ostatnich tygodni – hantle i pochodne akcesoria do domowych treningów. Zamknięcie siłowni i uniemożliwienie wykonywania treningów zmusiło aktywne osoby do wykorzystania otoczenia lub zainwestowania w sprzęt do domowego treningu. W momencie, gdy siłownie zaczęły być powoli otwierane, znaczenie tych produktów w e-commerce zaczęło maleć i maleć będzie, aż osiągnie pierwotny stan. 

Wracając do produktów z kategorii "spadkowej", dla potwierdzenia mojej tezy, sprawdzam kolejny produkt – namioty. Ciężko biwakować i nocować poza domem, gdy nie możemy z niego wyjść, stąd chwilowy spadek zainteresowania tym produktem, jest całkowicie zrozumiały. Ale i jego popularność zaczyna rosnąć wprost proporcjonalnie do luzowanych obostrzeń. 

Podobna sytuacja jest z turystycznymi lodówkami, które zaczynają przebijać swoją pierwotną popularność, mimo, że znalazły się w zestawieniu tych, które ją tracą. Ludzie, którzy w zamknięciu odkryli w swoje niespożytkowany pociąg do turystyki, wycieczek, zaczynają szukać produktów powiązanych z branżą turystyczną i w momencie, gdy turystyka zaczęła być dozwolona to rozpoczęli proces kupowania ich. 

Identyczna sytuacja jest do zaobserwowania z branżą sportową. Ludzie, którzy zostali zamknięci w domu, nagle odnaleźli w sobie duszę sportowca, koniecznie chcąc uprawiać go tu i teraz. Stąd zrozumiały wzrost popularności produktów związanych z bieganiem, jazdą na rowerze. Jak widać na wykresie wyposzczeni ludzie, rozpoczęli szturm na buty do biegania, których popularność w ciągu ostatnich 12 miesięcy jest pokazana na wykresie. 

Co sprzedawać w sklepie internetowym? 

  1. Kubki 

Nie wiem dlaczego, ale w pierwszej kolejności, gdy pomyślałem o sklepie internetowym były kubki. Być może dlatego, że jesteśmy zalewani personalizowanymi kubkami z każdej strony. Wykorzystaj oprogramowanie do sklepu internetowego, na którym możemy uruchomić własny mini sklep i oferować swoje wzory kubków. Pomysł ten ma dwa istotne minusy. 

Pierwszy to sezonowość produktu. Jak możemy zobaczyć na wykresie pochodzącym z Google Trends, którym posiłkuję się przy tworzeniu tego zestawienia, popularność, a co za tym idzie, zwiększona ilość zapytań w Google, jest w okresie świątecznym, gdy szukamy pomysłów na prezenty świąteczne, z okazji dnia babci i dziadka. Ale przedmiot popularny tylko przez określony czas nie zapewni nam stabilności biznesu, która jest bardzo ważna w sprzedaży internetowej.

  1. Ekologiczne akcesoria 

Mimo, że jest to bardzo ogólna kategoria, na myśli mam kuchenne akcesoria ekologiczne, opakowania przyjazne środowisku. Green marketing jest coraz bardziej popularny, pokazując swoje zaangażowanie w jego obrębie może mieć fantastyczne korzyści dla całego biznesu. W skład tej kategorii wchodzą takie produkty jak: 

- biodegradowalne opakowania, 
- biodegradowalne wypełnienia do paczek, 
- drewniane sztuce i zastawy 
- butelki i opakowania wielokrotnego użytku, 

Połącz cały biznes z estetycznym szablonem, nawiązującym do branży ekologicznej, a możesz być pewien, że będzie to pomysł na medal. 

  1. Zdrowa i ekologiczna żywność 

 

Świadomość żywieniowa wśród Polaków rośnie z tygodnia na tydzień. Co raz więcej osób sięga po produkty ekologiczne, zdrowe. Zamiast zakupów w markecie, coraz więcej rzeczy nabywają w sieci.  

Mimo, że powyższy wykres pokazuje chwilowy wzrost popularności, prawdopodobnie przez pandemię i chęć zadbania o swoją odporność, to warto zwrócić uwagę na fakt, że popularność terminu zdrowej żywności jest cały czas na wysokim poziomie. 

  1. Akcesoria fryzjerskie, kosmetyczne

Modne jest posiadanie brody, wąsów, a co za tym idzie, popularne stają się wszelkiego rodzaju akcesoria do jej pielęgnacji. Popularność, a raczej jej wzrost, świetnie ujęta jest na wykresie powyżej. Pomijając krótki spadek zainteresowania ze względu na pandemię, widzimy, że zainteresowanie tym tematem jest cały czas.

  1. Twoja pasja 

Niepodważalnym faktem jest to, że najlepiej sprzedawać będziesz to, co lubisz robić i to, co jest Twoją pasją. Sklep musi być uzupełniony elementami takimi jak Instagram, blog czy YouTube. A nikt nie zrobi lepszej treści, niż pasjonaci. Przeczytaj w kolejnym rozdziale, co możesz zrobić, aby lepiej sprzedawać.  

Skoro już wiesz co sprzedawać w internecie, to teraz odpowiemy na pytanie jak sprzedawać w internecie, aby zwiększyć swoje szanse na sukces!   

Jeśli już zdecydowałeś co będzie Twoim głównym asortymentem. Pora pomyśleć o tym, w jaki sposób zwiększyć sprzedaż. Artykułów na ten temat jest w sieci mnóstwo. Dlatego zrobimy tylko małe podsumowanie tego, co faktycznie się sprawdza. 

Stwórz zaangażowaną społeczność

Popularność sklepu, a co za tym idzie również wielkość sprzedaży, bardzo zależna jest od Twojej grupy klientów. Sklepy, które są chętniej wybierane przez klientów, nie zawsze muszą być tymi najtańszymi. W praktyce jest zupełnie na odwrót, to nie cena jest głównym czynnikiem przyciągającym klientów. Bardzo istotnym elementem jest społeczność, osoby, które realnie stoją za Twoją marką, produktem. Pokazują go w mediach społecznościowych, recenzują.

Istotni w tym wypadku mogą okazać się influencerzy. Ich szeroki zasięg z całą pewnością okaże się pozytywny dla Twojego sklepu.

Nowoczesny projekt sklepu internetowego

Niewielka grupa osób zdaje sobie sprawę jak bardzo wygląd sklepu wpływa na sprzedaż. Obecnie już nie tylko istotne jest to co sprzedawać w internecie, ale tez jak! Czasy, gdy sklepy miałby po prostu istnieć, już minęły. Technologia jest na tyle zaawansowana, że dosłownie każdy jest w stanie posiadać estetyczny i przyjemny dla oka design w sklepie. Co więcej, przez ostatnie lata przyjęło się już wiele rzeczy, które są po prostu must-have w każdym sklepie.

Spośród nich wymienić możemy:

Responsywny design – handel mobilny odgrywa w dzisiejszych czasach bardzo ważną rolę. Sklepy, czy strony internetowe, które nie wyświetlają się poprawnie na urządzeniach mobilnych nie mają szans zaistnieć.

Wysokiej jakości zdjęcia – nie ma nic bardziej frustrującego, niż zdjęcia, których nie da się powiększyć, albo takie, gdy już je powiększymy, to na nich nic nie widać. Technologia pozwala już na tworzenie wysokiej jakości zdjęć, które bez negatywnego wpływu na szybkość sklepu, będą gwarantować tylko pozytywne odczucia użytkowników.

Nowoczesny design – dostępność gotowych szablonów wyrobiła pewien trend, który przestarzałe sklepy zepchnął na dalszy plan. Za niewielkie pieniądze możemy stać się posiadaczami nowoczesnego, estetycznego i przyjaznego dla użytkownika szablonu, który pozytywnie odświeży naszą szatę graficzną.

Szybkość sklepu – nie od dzisiaj wiadomo, że jednym z kluczowych czynników wpływających na efektywność sklepu internetowego, jest szybkość ładowania się. Żaden użytkownik nie będzie czkeał paru sekund, aż załadują się zdjęcia, aż załaduje się koszyk. Już na etapie projektowania sklepu i tworzenia go, poproś programistów, by zadbali o ten element Twojego nowego sklepu. A jeśli już masz sklep i borykasz się z problemem długiego ładowania się go, skontaktuj się z kimś, kto pomoże Ci rozwiązać ten problem.

Wyczerpujące opisy produktów

Osoby, które poszukują produktów w internecie, oczekują wyczerpujących informacji na temat poszukiwanych produktów. Dlatego tak istotne jest wprowadzenie rzetelnych, opisowych, szczegółowych i wyczerpujących temat opisów. Co więcej! Opisy muszą być unikalne, o ile dla klienta może to mieć marginalne znaczenie, bo ciężko jest zapamiętać wszystkie napotkane opisy. O tyle jest to szalenie istotne z punktu widzenia wyszukiwarek. By oczekiwać bonusów ze strony Google i lepszych pozycji, nasze opisy muszą być unikalne. Dlatego pamiętaj, by nie korzystać z opisów dostarczanych przez producenta. Jeśli poświęcisz chwilę czasu, zobaczysz, że gro sklepów, właśnie z nich korzysta, a to dla Ciebie oznacza tylko jedno – zduplikowaną treść i problemy z pozycjonowaniem.

Pamiętaj też, że im wcześniej o tym pomyślisz, tym łatwiej będzie tym zarządzać. Dużo prościej jest od początku tworzyć poprawne opisy, niż w późniejszym etapie, gdy sprzedaży i pracy będzie więcej, poprawiać cały asortyment.

Opinie

W momencie, gdy nie jesteśmy w stanie dotknąć produktu, sprawdzić jego jakości, kluczowe mogą okazać się opinie innych klientów. Nie od dzisiaj wiadomo, że dowód społeczności, tzw. „social proof” to jeden z najistotniejszych czynników, który podświadomie wpływa na nasze decyzje zakupowe.

Pamiętaj, by swoich klientów, już od samego początku angażować w pozostawianie opinii o produkcie, czy usłudze. Gdy zadbasz o to już na samym starcie, łatwiej będzie Ci promować się i przekonywać do siebie klientów w przyszłości. Wszak nie ma nic gorszego, niż sklep, który chwali się latami doświadczenia i setkami sprzedaży, ale bez opinii potwierdzających to. Każdemu, kto świadomie przeszukuje sklepy internetowe, od razu powinna zapalić się lampka, że coś jest nie tak. Nie pozwól na to!

Korzystaj ze sprawdzonych i lubianych metod wysyłek/płatności

Faktem jest, że trend w dostawach wyznacza InPost. Popularność Paczkomatów jest niepodważalna, podobnie jak komfort korzystania z nich. Warto mieć tę metodę wysyłki również w swoim sklepie, jeśli tylko pozwalają Ci na to gabaryty paczek.

Niejednokrotnie byłem w stanie zrezygnować z zakupu w sklepie XYZ, tylko dlatego, że nie oferowali wysyłki do paczkomatów. Takich ludzi jak ja jest znacznie więcej. Dużo łatwiej jest dostosować swój szybki tryb życia do odbioru paczki w dowolnym momencie, niż szukaniu wolnej chwili na odbiór paczki od kuriera, który pojawi się w losowym momencie dnia. Zazwyczaj wtedy kiedy jesteśmy w pracy.

Podobna reguła ma zastosowanie do metod płatności. Czasy zwykłych przelewów już dawno są za nami. Nikt, kto kupuje w internecie, nie będzie czekał na zaksięgowanie środków. Każdy oczekuje szybkich płatności, BLIK’a czy płatności kartą, by mieć pewność, że dostawa będzie tak szybko jak to możliwe. A badania pokazują, że konsumenci oczekują zamówienia już na drugi dzień.

Blog, kanał na YouTubie

Google docenia treść, a jeszcze bardziej docenia jakościową treść. Zadbaj o to, by Twój sklep uzupełniony był aktywnie prowadzonym blogiem, postaraj się zadbać o kanał na YouTubie. Pokazanie siebie, jako eksperta, przedstawia Twój sklep w zupełnie innym świetle. Przestajesz być anonimową osobą, a zaczynasz być odbierany jako specjalista. Jeśli do tego swoją wiedzę przekażesz w ciekawy sposób, możesz być pewien, lub pewna, że wpłynie to pozytywnie na sprzedaż w Twoim sklepie.

Jeśli nadal zadajesz sobie pytanie jaki biznes otworzyć w 2020 roku, definitywnie możesz postawić na sklep internetowy. Po przeczytaniu artykułu, w którym rozważamy co sprzedawać przez internet, z pewnością zwiększysz swoją wiedzę na temat tego na co jest popyt w Polsce w 2020 roku. Pamiętaj jednak, że pomysł na sklep internetowy to nie wszystko. Sklep internetowy, jak każdy inny biznes, jest normalnym biznesem, sam model, czyli sprzedaż internetowa jest tylko jedną zębatką całej machiny. Żeby sklep internetowy był dochodowy i skuteczny, musisz wiedzieć co najlepiej sprzedaje się w internecie. Jeśli Twoim celem jest sprzedaż internetowa, to to co się opłaca sprzedawać, nie powinno stanowić dla Ciebie żadnej tajemnicy.

A jeśli już zdecydowałeś się na uruchomienie sklepu, to postaw na GrandNode!

Leave your comment

back to top
Filters